onsdag den 22. juli 2015

Focaccia


Jeg har elsket focaccia lige fra første gang jeg smagte det. Stor var min glæde, da jeg fandt ud af at man kunne bage det selv, og nu bager jeg regelmæssigt en ordentlig stor bradepandefuld. Det der ikke bliver spist med det samme - som tilbehør til mad, som sandwich eller madpakkebrød, det fryser jeg ned skåret i passende store firkanter, og så er der nem mad eller nemt tilbehør til en anden god gang. Det er meget anvendligt. Hvis man lyster så kan man også forme det til små runde focaccia-brød. Denne version er med surdej - hvis du har tid, så vinder den ved at overnatte i køleskabet inden den bliver bagt - jeg havde ikke tid... Toppingen kan varieres i det uendelige - kom soltørret tomat, oliven, din yndlingskrydderurt osv. ovenpå - jeg foretrækker salt og rosmarin

20 gr. gær
1 dl. tynd hvedesurdej (ligesom pandekagedej)
1/2 dl olivenolie
7 dl vand
2 tsk salt
1 kg. hvedemel - du kan bruge tipo 00 eller almindeligt, jeg synes ikke det gør den store forskel

Topping:
1/2 dl olivenolie
1 tsk. salt - gerne flagesalt
2 spsk. frisk rosmarin og timian

Rør gæren ud i vandet, tilsæt surdej og olivenolie, salt og mel. Du kan tilsætte alt melet på en gang. Hvis du bruger røremaskine, så giv den fuld spade og ælt dejen til den er flot og blank og slipper skålen - hvis du ælter i hånden, så ælt det bedste du har lært - 10-15 minutter. Dejen er ret klistret. Lad den hvile i en time i skålen med et klæde over. Kom bagepapir i en bradepande (sådan en, der passer ind i ovnen) og fordel dejen på den. Hæld olivenolien ud på dine hænder og tryk og pres dejen ud i et regelmæssigt tyndt lag over hele bradepanden. Lav nogle fordybninger med fingrene, drys salt over og krydderurter. Lad dejen hæve til den er hævet tydeligt op - en varm sommerdag tager det 1 1/2 time, en kold dag måske det dobbelte. Sæt dejen i en 235 grader rygende varm ovn, skru ned på 220 grader og bag i 20-25 minutter til brødet er gyldent og lyder hult når du banker på det. Køl af og spis, eller frys. Det er fint at varme i ovnen en eller to dage efter - eller i brødristeren, i flækket tilstand, men så begynder det at blive tørt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar