tirsdag den 2. august 2016

Rabarbercheesecake


Nåmen, vi skal da lige have en rabarbercheesecake også. Oven i rabarbermazarin, rabarbersorbet, rabarberflødeis, bagte rabarber med hvid toblerone-creme... (og nu har jeg faktisk ikke flere rabarber. Spist. Så måske der ikke kommer flere rabarberopskrifter i år....). Jeg er ret pjattet med cheesecake og har prøvet mig frem med bagte og ubagte versioner. Denne version er nu min favorit - man kan naturligvis også bruge digestivekiks i stedt for bastogne, men jeg synes at bastognekiksene giver en fin kanelaroma til rabarberen. Jeg har investeret i en lille springform på 16 cm, og det er den jeg har brugt. du kan sagtens bruge en større form, så bliver kagen bare fladere.

10 bastognekiks
25 gr. smør
300 gr. philadelphia flødeost (eller Buko) (IKKE LIGHT. Heller ikke med hvidløg...)
200 gr. creme fraiche 38 %
100 gr. sukker
1/2 citron (saften)
1 1/2 dl rabarbersaft (ufortyndet)
3 blade husblas

Knus bastognekiksene til fint pulver - jeg kommer dem i en frysepose og giver dem tæsk med siden af en kødhammer. Bland krummerne med det smeltede smør. Kom et stykke husholdningsfolie ned i din springform, så du kan få kagen ud igen bagefter (det er en ENORM fordel når man skal spise den). Pres nu krummerne ned i. De skal trykkes meget, meget fast ned i - jeg bruger støderen fra min granitmorter til at banke dem tæt sammen. Hvis de ikke ligger fast i formen, så smuldrer det når du vil skære af kagen. Sæt formen på køl eller frost mens du laver cremen.

Pisk cremefraiche (det skal være 38 % ellers bliver det noget pjask) og philadelpia med sukker. Det skal piskes ret fast og luftigt - det tager et par minutter. Pas på at du ikke pisker den for meget, så smuldrer det. Smag til med citronsaften. Kom massen over bunden og glat den omhyggeligt. Der skal gele på øverst, så hvis du laver bjerge og dale når du kommer ostemassen på, så får du uregelmæssig gele oven på... Kom den på køl, og lad den gerne stå til næste dag.

Blød husblassen ud i koldt vand i 10 minutter. Varm 1/2 dl rabarbersaft til det er ret varmt, men under kogepunktet. Tag gryden af varmen og smelt husblassen ned i saften. Sørg for at det er HELT smeltet. Hæld det straks op i den resterende saft, og lad det køle af. Hvis du hælder det over kagen for varmt, så smelter ostemassen og geleen bliver tåget. Når geleen er kold men ikke stivnet, så hæld den over kagen, og lad den stivne på køl i et par timer.

Du kan selvfølgelig variere med hvilken som helst saft - også hjemmelavet saft.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar