onsdag den 7. september 2016

Æblemazarintærte


Jeg nåede næsten ikke at få taget et billede af den, så var den væk! Det er en tærte med en bagt tærtebund af mørdej, fyldt med mazarinmasse (jeg opdagede et stykke marcipan i fryseren, som jeg tænkte ville være perfekt til æbler), og med en generøs mængde af æblebåde i. Opskriften på mørdejen har jeg næsten tyvstjålet og kun justeret en smule på, og det er siger og skriver, den ENESTE mørdej jeg nogensinde har lavet, som ikke forvandler mig til et psykotisk uhyre når jeg står i køkkenet og bakser med dej over det hele. Den virker bare - hver gang. Opskriften er til to bunde, jeg fryser den ene, så er der lynhurtigt klar til en tærte en anden god gang.

28 cm. tærteform med løs bund

Mørdej:
250 gr. smør
150 gr. rørsukker
1/4 tsk salt
60 gr. blendede mandler (med skal og det hele)
2 æg
1 spsk. vaniljesukker
480 gr. hvedemel

Fyld:
200 gr marcipan
200 gr. sukker
200 gr. smør
2 æg
30 gr. hvedemel

4-8 æbler, alt efter størrelse

Begynd med mørdejen: Rør sukker, smør, salt og mandler grundigt sammen, tilsæt æg. Nu skal hvedemelet i, og så skal det kun lige akkurart røres sammen så det danner en klump. Hvis du rører for meget i dejen når der er mel i, så mister den sin sprødhed og bliver sej i stedet. Del portionen i to og rul dejen ud mellem to stykker bagepapir i ca 2-3 mm tykkelse, så det passer til din tærteform, og sæt dejen på køl i mindst en time. - Den anden halvdel af dejen, som du ikke skal bruge, kan komme direkte i fryseren, udrullet mellem to stykker bagepapir.

Tag dejen ud, og læg den i en smurt tærteform, tryk den godt fast og prik den grundigt med en gaffel. Bag bunden i en 180 grader forvarmet ovn (varmluft) i ca. 20 minutter. Tag den ud.

Til mazarinfyldet røres alle ingredienserne godt sammen. Kom fyldet i den bagte tærtebund, og fordel æblerne - uden kærnehus selvfølgelig, skåret i tynde skiver over. Bag det hele i ca. 20 minutter i 180 grader varmluft.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar