mandag den 27. april 2015

Pickles (remoulade)


Jeg har en familie som, hvis den fik lov, primært kunne ernære sig af remoulade. Og jeg har egentlig i flere år gerne villet eksperimentere med at lave min egen remoulade. Det kræver så pickles, som jeg har et VIRKELIG anstrengt forhold til. Syltede grøntsager i sådan en tyk sennepscreme. Yrk. Jeg lavede det for nogle år siden da min bedre halvdel skulle have pickles med til et outdoor-løb (sådan noget, hvor man efter at have gået 60 km i modvind og let regn uden GPS skal lave en tre retters menu på et lille bål med en gryde og noget. Så vidt jeg husker skulle de lave appelsinis og remoulade.) Nå, men det smagte stadig grimt. Denne gang har jeg så researchet på det. Lige fra opskriften i Carla Meyers Husholdningsbog fra 1935 som jeg har arvet fra min farmor. Den siger, at man skal kaste forskellige grøntsager ned i en stor syltekrukke - efter hånden som de bliver modne og hælde noget eddike og krydderier over (allerede her er vi ude i et projekt på 3 måneder). OG, så skal det henstå et ÅR hvis det skal være rigtigt og engelsk. Det kan jeg trods alt ikke vente på, så her er min version, som giver knapt 3 liter. Skalér ned, hvis det er lige i overkanten til dine behov.

300 gr. blomkål
300 gr. gulerødder
300 gr.  persillerod
300 gr. salatagurk
200 gr. løg - gerne skalotter

Eddikelage:
1 dl olie
2 spsk. hele sennepsfrø
2 spsk. hel koriander
3/4 spsk. hel sort peber
1 tsk. hel spidskommen
3 spsk. karry
5 spsk. hvedemel (ca)
 l lagereddike
300 gr. rørsukker
25 gr. salt
1 rød peberfrugt
2 spsk. sennepspulver (f.eks. Colmans)

Begynd med grøntsagerne - de skal skrælles og vaskes. Jeg vil gerne have små stykker grøntsager, så synes jeg det smager bedre og er mere venligt at spise. Jeg rev derfor hele molevitten på den grove hulskive på råkostjernet. Du kan også bare skære dem i pæne stykker. Kom det revne grønt i 2 1/2 liter kogende letsaltet vand, og lad det koge i 2 minutter (fra at det kommer i kog igen). I mens skal du lave sennepsdressingen: Varm olien op i en gryde, mal de hele krydderier, og kom dem sammen med karry (IKKE sennepspulveret der står til sidst) ned til olien når den er varm (ikke hysterisk varm, det skal ikke branke). Lad dem riste et par minutter, tilsæt mel og lav en opbagning med eddiken (pas på med at hænge snudeskaftet for langt ind over gryden. Det lugter ikke rigtig for alvor godt). Når den er blevet jævn, så rør salt og sukker, og peberfrugten, som du enten har revet eller skåret i små tern, ned i sammen med sennepspulveret. Pisk det godt sammen, og vend det nu med de kogte, afdryppede, revne grøntsager til en ensartet masse. Fyld det på rene, skoldede glas, evt. skyllet med lidt atamon.

Når du så skal lave remoulade, så tag lige dele pickles og creme fraiche/fast yoghurt/mayonaise og 1/2 del finthakkede syltede agurker - altså eksempelvis: 2 spsk pickles, 2 spsk creme fraiche, 1 spsk finthakkede syltede agurker. bland sammen og smag til med salt og peber og eventuelt lidt gurkemeje, hvis du ikke synes at det er gult nok.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar