tirsdag den 14. april 2015

Stifado - græsk gullasch


Jeg har altid haft en svaghed for græsk mad. Fordi det smager godt. Fordi Grækenland var det første sted jeg rejste rigtig udenlands, sådan alene, og den der fornemmelse af at sidde og se ud på havet, sol, duften af timian i bjergene for mig er uløseligt forbundet med maden. Stifado er en slags gullasch - bare mindre krydret og til gengæld med rigtig mange løg. Jeg synes det får den 'rigtige' smag, hvis man bruger syltede perleløg. Hvis du ikke kan få syltede perleløg men kun frosne, så tø dem op, steg dem laaaaangsomt gyldne, tilsæt lidt salt, æblecidereddike og en tsk honning, og lad væden koge væk før du bruger dem. Server med kartoffelmos og friskhakket bredbladet persille

1/2 kg oksekød i tern - jeg brugte okseinderlår
1 lille løg
2 fed hvidløg
3 laurbærblade
1 ds hakkede tomater
2-3 spsk æblecidereddike
200 gr syltede perleløg (afdryppet vægt)
olie, salt, peber

Skær kødet i tern, og brun det i meget varm olivenolie. Medmindre du har en stor gryde, så brun kødet lidt ad gangen, så det ikke ender med at blive kogt i stedet. Tilsæt peber, salt,  løg, hvidløg og laurbærblade, og lad det stege et par minutter, tilsæt så tomat, evt. lidt ekstra vand, hvis det ikke dækker, og eddiken. Kom låg på og kog i mindst en time. Når timen er ved at være gået, så hæld vandet fra perleløgene, og steg dem gyldne i smør eller olivenolie. Hæld dem ned til kødet, og lad det koge videre for svag varme i en halv time.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar