søndag den 13. marts 2016

Lammehals i dildsauce


Jeg har altid godt kunne lide lam. Da jeg var barn fik vi nogle gange lammehals i dildsauce, og det fik jeg pludselig lyst til forleden. Mig afsted til den lokale slagter, som havde et giga utyske af en lammehals - den er RET stor sådan en. Og så stod jeg der og tænkte 'hvad nu'. Jeg kom den min største gryde sammen med lidt løg, peberkorn og dildstængler, laubærblade og salt, og så blev den ellers kogt. Og så lavede jeg en kæmpeportion dildsauce. Det var virkelig godt, men det er ikke noget man lige laver mandag aften, det er slowfood, der vil noget. Serveres med rigelige mængder af kogte kartofler til

1 lammehals
4 laurbærblade
1 tsk peberkorn med top
salt
1 stort løg

25 gr. smør
hvedemel
suppe fra lammehalsen
1 dl fløde
salt, peber, hvid balsamico, citronsaft
1 stort bundt dild (fra den lokale grønthandler, ikke de der forkølede noget man kan få i supermarkedet).

Kom lammehalsen i en gryde der er stor nok til at den kan være der. Fyld vand på så det dækker, kom salt i, peberkorn, laurbærblade og et helt løg som du skærer i kvarte - med skræl og det hele. Lad det koge op, og skum skummet af. Læg låg på, og lad det simre i ca. 2 timer. Det skal småboble hele tiden. Fisk lammehalsen op og si suppen og sæt den til side. Når du kan røre ved lammehalsen uden at brænde dig, så pluk kødet af. Det tager sin tid, og du bliver helt klog på lammehalses anatomi, herunder antallet af halshvivler. Skær store stykker kød i mindre mundrette bidder.

Smelt smørret i en gryde, og kom så meget hvedemel i, at det suger smørret op. Tilsæt lammesuppe lidt ad gangen under konstant piskning, så det ikke klumper. Bliv ved med at tilsætte suppe, til du synes at konsistensen er fin. Kom fløde i, og smag til med salt, peber, en smule hvid balsamico og citron. Vask og hak dilden fin, og kom den ned i. Lad det koge op, kom kødet ned i, og varm det hele godt igennem. Velbekomme!  






Ingen kommentarer:

Send en kommentar