tirsdag den 5. maj 2015

Bagt laks med saltet citron og mandler


 
(Ja, ja, jeg ved det godt. Mine fiskedage er en variation over temaet 'laks' og 'fiskefrikadeller'). Denne version udspringer af at jeg for et halvt års tid siden ikke følte at jeg kunne leve videre, hvis jeg ikke fik nogle saltede citroner. Straks. Så jeg lavede mig et glas af dem. Og så stod de ligesom bare og kiggede. Og jeg anede ikke hvad jeg egentlig skulle bruge dem til... (det minder mig om Stephen Covey og '7 gode vaner', hvoraf en af de nyttigste er 'begynd med slutningen', altså: Hvad vil du gerne have ud af det her? Det er nyttigt at tænke på inden man kaster sig ud i en konflikt f.eks. - hvis man gerne vil ende med at modparten forstår en og synes det er synd for en, så skal man måske ikke starte med at råbe hysterisk. Eller når man laver saltede citroner: Hvad skal du med dem?) Nå, sådan er der så meget...

700 gr. lakseside
1/4-1/2 saltet citron
1 dl hele mandler
4 spsk. purløg
25 gr. smeltet smør

Hak den saltede citron MEGET, MEGET fint - fjern eventuelle kerner. Det gør ikke noget for smagen hvis man sidder og tygger i et kæmpe stykke citron. Hvis du vil have en fin citronsmag, så bryg 1/4 citron, ellers brug 1/2. Hak mandlerne halvgroft - bedst i en minihakker af en slags, og bland hele molevitten sammen med smeltet smør og purløg. Fordel over laksen, og sæt den i en 200 grader varm ovn i 15-20 minutter, så den akkurat er mør. Lad den gerne stå et par minutter inden du serverer. Vi fik flødekartofler med porre til og blomkål i brunet smør og ristede hasselnødder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar