tirsdag den 19. maj 2015

Sveskedessert med yoghurt-flødecreme


Nu skulle man jo næsten tro, at jeg havde tabt sutten, når jeg poster en opskrift på svesker i maj måned. Men altså, jeg fandt en halv pose svesker i skabet, og så tænkte jeg at de nok smagte bedre nu, end spist om et halvt år til jul. Sveskegrød er en overset dejlighed. Det smager godt lunt med fløde på, eller som her, iskold med en yoghurt-flødecreme ovenpå. Man kan også parfumere svesker med kanel - altså koge en hel kanelstang med, men jeg valgte kun at bruge vanilje. Det er så nemt, at man næsten dør af grin - og der skal ikke tilsættes sukker, frugten i sig selv er sød nok.

Her er til to store og to små glas

200 gr. tørrede svesker uden sten (eller med, det giver en bedre smag, men en dårligere oplevelse når man skal sidde og spytte sten ud)
1 tom vaniljestang

2 dl piskefløde
1 dl græsk yoghurt
1 spsk. vaniljesukker

Kom sveskerne i en gryde, og tilsæt vand så det akkurat dækker. Kom vaniljestangen ned i, og kog op. Lad det koge for svag varme i ca. 15 minutter, og lad det derefter stå og køle helt af. Kom grøden i køleskabet inden servering, så den er iskold.

Pisk fløden til skum, vend/rør yoghurt i og smag til med sukker. Anret og server!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar