søndag den 20. september 2015

Espresso Black Russian (Espresso Martini)


Jeg er TOTAL martinifan. Det begyndte da jeg var et godt stykke under den kriminelle lavalder, og læste en artikel om Hemmingway. Og martinier. Jeg synes bare det var totalt cool. Nå jeg blev stor, så ville jeg være sådan en der drak martinier. Og skrev bøger. Jeg husker ikke præcist hvordan det var, da jeg smagte en martini første gang, men jeg kan godt afsløre, at det er noget der ligesom skal vokse på en. Som man siger på nudansk. Ligesom oliven, mørk chokolade og kaffe. Men da jeg først så lyset og var gennem mange eksperimenter med blandingsforholdet (muligvis 5:1 gin:noilly prat er næsten Hemmingwaysk, men det gør at man allerede er beruset når man skal lave forretten) og hvor mange oliven der skal i (4 er perfekt) og at den skal rystes til atomer, åh, så blev det min absolutte favoritdrink. Da jeg så hørte om espresso martini, så var jeg jo helt oppe at køre over det - tænk at forene kaffe OG martini i samme drink! Efter lidt research fandt jeg ud af at det er en Black russian med espresso i. Og det er en dejlig drink - men det har ikke noget med martini at gøre. Jeg har eksperimenteret mig frem til et blandingsforhold som er tilpasset småbørnsmødre med læderet nattesøvn:

2 personer
2 espressoshots - kolde (eller 1/2 dl MEGET stærk kaffe)
1/2 dl vodka
1 dl kahlua

Kom alle ingredienser i en shaker fyldt  med is, sæt låget på og RYST. Ryst indtil du ikke kan mere - og så lige 30 gange mere. Så sikrer du at du får en fin cremet top. Hæld op i to martiniglas, og nyd mens den er kold.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar