søndag den 6. september 2015

Fluffy koldthævede boller


Jeg bager ret meget - som nogen måske har bemærket, så da jeg fik en opskrift af en veninde på nogle fantastiske koldthævede boller, og de lignede noget jeg kendte i forvejen, så var jeg lidt skeptisk - især da de skulle bages direkte fra køl, hvor det er min erfaring at de ofte vinder i konsistens ved en efterhævning. Af samme grund bager jeg oftest dagen før, og luner det i ovnen inden servering. Men jeg prøvede, og det var slet ikke så tosset. Familie meget begejstret. Så eksperimenterede jeg ved at tilføre surdej og mere fuldkornsmel skrue op for saltet, og vupti familie endnu mere begejstret. Denne dej skal røres på maskine til den er kørt skær.

500 gr. vand
10 gr. gær
20 gr. salt
1 dl surdej
200 gr. fuldkornshvedemel
450 gr. hvedemel
1 dl majsgryn (polenta)
mel til at forme med

Bland vand og gær, sørg for at gæren er opløst ordentligt, tilsæt surdej, salt og alt melet. Så snart dejen er rørt sammen - dvs. at det ikke støver når du skruer op for hastigheden - så skru op til max og bliv i nærheden. Det kommer an på hvor meget melet suger, hvor tynd din surdej er osv. hvor hurtigt det går, men du skal blive ved, indtil dejen slipper kanterne på skålen og er samlet i en slags (våd) kugle. Den bliver blank og klumper sig sammen om dejkrogen eller kagevingen. Det tager alt fra 5-10 minutter. Smør en stor skål hvor der er plads til at dejen hæver med olie, og vip dejen over i. Film skålen og sæt den på køl til næste morgen.

Tænd ovnen på 250 grader, sæt din bagesten i eller en bageplade, hvis du ikke har en bagesten og tag dejen ud af køleskabet. Når ovnen er brandvarm - mindst 20 minutter, helst 30 minutter tager det, så hælder du dejen ud på et bord, drysset med et tykt lag mel og lidt polenta oven på. Lad den flyde ud, og drys så mel og polenta ovenpå den. Skær nu stykker ud, enten med en skarp kniv eller med en dejskraber (de der store flade plasticstykker). Du skal håndtere dejen så lidt så muligt, undgå at trække og hive i den. Formen må gerne være rustik. Efterhånden som du får stykkerne skåret af, så lemp dem over på den brandvarme bagesten. Giv dem 15 minutter (andet hold måske kun 12).
Lad dem køle af i et par minutter.

Bon appetit! De fryser godt, og er også fine som sandwichbrød til madpakken dagen efter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar