fredag den 4. september 2015

Jordbærsyltetøj med vanilje






Da jeg lavede jordbæris, fik jeg halvdelen af jordbærene til overs, som jeg lavede et lille glas jordbærsyltetøj af. Hvis man vil eksperimentere lidt, så er rom eller mynte gode smagsgivere til jordbær, det her er en helt simpel version. Appelsinjuicen gør at jordbærene ikke brænder fast i bunden af gryden, og, allervigtigst, sammen med citronen giver det et flot modspil til det søde. Prøv at smage forskel på jordbær grød/syltetøj med eller uden citron i. Der er en kæmpeforskel. Syltetøjet smager godt på brød, men også oven på græsk yoghurt - eller skyr, hvis man er til det.

ca 2 1/2 - 3 dl færdigt syltetøj

500 gr. frosne jordbær
2 dl sukker
2 tomme vaniljestænger
1 dl appelsinjuice
1/2 citron

Kog bærene op med sukker, juice og vaniljestænger. Lad det boble under låg i 5 minutter, tag så lågen af. Tilsæt saften af 1/2 citron og kog ind, til det begynder at få en passende tyk konsistens. Jeg bryder mig ikke om syltetøj hvor man sidder og gnaver i et helt jordbær, så jeg moser bærene let med en gaffel til sidst - du kan også vælge at blende det LIDT for at gøre konsistensen mere smørevenlig.
Fyld på et skoldet glas, evt. skyllet i atamon.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar