søndag den 8. februar 2015

Havtornis



Det er hårdt at være et modebær. Først var havtorn megahipt og nordens passionsfrugt og hvad ved jeg, og så blev det disket totalt fordi det er surt. I Tyskland har de alle dage haft et langt mere afbalanceret forhold til det orangegule bær, og hvor man i Danmark helst skal høste sin egen havtorn eller kende en hemmelig vens fætter som forhandler dem, så kan man i Tyskland få allehånde ting med havtorn i - smidt i nakken for ingen penge. Således købte jeg sidste år en flaske havtornsirup ('saftevand'), og den stod og grinede af mig, da jeg fornylig ryddede op i skabet. SÅ er det tid til at lave havtornis! Jeg er fan af is basisopskriften 1 dåse kondenseret mælk, 1/4 l piskefløde og 2-3 dl vædske. Den kondenserede mælk gør noget godt for konsistensen af isen - som helst skal røres på en ismaskine, hvis du ikke har sådan en, så hiv den op engang hver halve time og pisk den igennem med en gaffel, så du får mast iskrystallerne.

2 1/2 dl havtornsirup (eller kog 300 gr. bær med 300 gr. sukker, purér, sigt og spæd op med vand)
1 citron, saft
1 dåse kondenseret mælk
2 1/2 dl piskefløde

Bland havtornsirup og kondenseret mælk sammen. Pisk fløden lidt stiv. Bland det hele sammen og smag til - det bliver meget sødt, hvis du bruger sirup, og det kan blive meget surt, hvis du selv koger havtorn. Frys.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar