onsdag den 11. februar 2015

Stenbiderrogn på røsti med rødløg og creme fraiche


Det er selve smagen af forår. Jo ældre jeg bliver (og dermed med stormskridt nærmer mig prædikatet "gammelt sentimentalt fjols") jo mere glad er jeg for sæsonvarer. Man kan fråde i stenbiderrogn, jordbær, rabarber, appelsiner, friske asparges, nye kartofler ... i et par uger, og så er overfloden pludselig slut. Så må man vente et helt år til næste gang. Stenbiderrogn er et must. I mange år bagte jeg troligt blinis til, altså små bløde pandekager, oprindeligt med boghvedemel, men jeg foretrækker nu et sprødt modspil til. Enten et stykke sprødt og fint kartoffelpizza, eller som her, røsti. Man kan sagtens bruge almindelige løg i stedet for rødløg, og man kan også vælge creme fraiche med en mere beskeden fedtprocent, men jeg synes 38 % er bedst fordi den ikke flyder ud.

Forret til fire

1 æg
mel
2 kæmpestore bagekartofler
1 løg
smør til stegning

stenbiderrogn (minimum 100 gr.)
1 rødløg i fine tern
creme fraiche 38 %

Rør et æg med så meget mel, at du ender med at få en meget, meget tyk pandekagedej. Det skal være så du næsten ikke kan røre den, lige før den ville samle sig til en klump. Heri river du løg og kartofler (skræl kartoflerne først) direkte ned, vælg et groft rivejern.  Rør rundt. Smelt rigeligt smør på panden, lad det bruse af, og sæt røsti på i pæne klatter, som du flader lidt ud med skeen, så de bliver flade og nogenlunde runde. Hvis du vil være rigtig blæret - og har en blinispande, så kan du bage den på dem, så de bliver fint runde. Steg til de er mørkt gyldne/brune, og vend. Lad dem køle til stuetemperatur inden du sætter tænderne i dem.

Lad hver person samle sin egen røsti - røsti, creme fraiche, løg, stenbiderrogn. Hertil gerne noget frugtig australsk hvidvin. Så garanterer jeg også at englene synger!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar