lørdag den 21. november 2015

Grovpizza


Uanset hvor meget mystisk etnisk mad og bønner og koriander og figner og hvad har vi jeg fylder i ynglet, så er det de samme tre ting der står øverst på ønskeseddelen når de får lov til at bestemme menuen - pizza er en af dem. Jeg kommer fuldkornshvede i dejen, ruller den papirtyndt ud og bager den på en pizzasten der er 250 grader varm. Resultatet er sprød, lækker pizza med yndlingsfyldet på. Mine pizzaer er runde-isch, du kan selvfølgelig også lave dem firkantede.

4 dl vand
25 gr. gær
1 tsk. salt
200 gr. fuldkornshvedemel
400 gr. hvedemel

Ælt dejen sammen - her behøver du ikke ælte og koldhæve i timevis, den skal bare røres sammen og æltes, og så hvile ca. 1/2 time med et klæde over. Hvis du laver pizzabunde af koldhævet dej, så bliver den ikke sprød, men sej.

Rul pizzaen ud, jeg får ca. 8 pænt store af denne portion, og kom dit yndlingsfyldt på: pizzasauce (køb en på glas), skinke skåret i strimler, annanas, chorizo og peberfrugt, skinke og champignon, tun og helbladet, afdryppet spinat, og top det med masser af ost - revet ost og mozarella skåret i skiver og derefter i strimler.  Bag hver pizza i ca. 8-10 minutter ved 250 grader - hold øje med dem - og regn ud hvor lang tid du skal bruge for at bage dem alle sammen, så du ikke første er færdig med at bage den sidste pizza klokken 22 om aftenen. Jeg plejer at bage dem alle sammen og så varmer jeg dem et par minutter inden spisetid. Viola, friskbagt pizza fra hjemmepizzariaet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar