mandag den 12. januar 2015

Chokolademousse




Her er min yndlingschokolademousse, hvor chokoladen får lov til at spille hovedrollen - der er ikke en masse sukker eller smag i. Jeg synes man skylder sig selv at bruge en rigtig god chokolade - Valrhona er min yndlingschokolade, men Callebaut eller til nød Lindt kan også sagtens bruge. Hvis du vil lave chokolademousse af kogechokolade eller vekaoknapper, så vil jeg anbefale at du skyndsomst smider hele portionen i skraldespanden når du har fyldt den på glas. Så hellere undvære...

200 gr. mørk chokolade med en fornuftig kakaoprocent - mellem 65-70 %
5 æggehvider
1/4 piskefløde
1 knivspids salt
30 gr. sukker

Smelt chokoladen over vandbad - hak den først eller bræk den i små stykker. I mens pisker du fløden til skum i en skål, og æggehviderne med salt og sukker i en anden skål. Husk ikke at piske æggehviderne for meget, ikke noget med at man skal kunne vende skålen på hovedet før de er pisket nok. Når du trækker piskeriset op, og æggehviderne laver et 'papegøjenæb' på piskeriset, så er de pisket fint nok. Bland flødeskum og æggehvider forsigtigt sammen, og tilsæt nu den flydende chokolade - bland grundigt, massen sætter sig rigtig hurtigt. Fyld på glas eller i en pæn skål, lad den stå en times tid på køl og nyd.

Hvis man vil kan man pynte med ekstraflødeskum og lidt kandiserede violer, men jeg kan nu gode lide den 'single'.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar