søndag den 18. januar 2015

Kokosis

 

Isen bliver selvfølgelig bedst hvis man a) har en ismaskine og b) har tålmodighed til rent faktisk lade den stå så længe i fryseren at den bliver ordentlig kold. Jeg lavede den så uden ismaskine fordi... jeg ikke var så tålmodig. Det kan man sagtens, den bliver bare ret hård, og skal stå ude i forholdsvist lang tid (30-45 minutter) før den er til at anrette uden man bøjer isskeen. (Og helt ærligt? Jeg har aldrig hørt nogen i min familie brokke sig over iskonsistensen...)

Jeg har for nylig opdaget at der er stor forskel på kokosmælk - der er den, man køber i supermarkedet, som bliver helt hård, og så har jeg opdaget en lækker cremet en i den lokale grøntsagsbiks. Vælg det sidste, så får du en lækker cremet is.

1 dåse kokosmælk - vælg en god en
1 dåse kondenseret mælk
1/4 liter piskefløde

Bland det hele godt sammen så der ikke er klumper i. Frys. Spis. (Ja, det er SÅ nemt).

Jeg serverede isen med skiver af grillet ananas (skær ananas i skiver, drys med rørsukker, giv dem måske 7 minutter under grillen).

Man kan parfumere isen med vanilie eller limeskræl, ananas eller rom, hvis man vil, men jeg synes ren kokosis har sådan en fin 'sart' smag og godt kan stå alene.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar