mandag den 19. januar 2015

Sheepisch shepherds pie med oksekød


Kræsenhed er noget jeg ikke har det særlig godt med. Følgelig har jeg gjort mig sindsygt umage for at ynglet ikke skulle blive kræsent - jeg har en teori om, at hvis man bliver præsenteret for alt muligt forskelligt når man er lille, så bliver man ikke kræsen når man bliver stor (udover den udviklingsbestemte/aldersbestemte kræsenhed). Så ih, jeg har slået knuder på mig selv og kogt pastinakmos og ærtemos og hvad har vi til babyer. Det er også lykkedes meget godt. Men. Når jeg spørger om forslag til mad, så må jeg konstatere at alle mine udflugter udi det indiske, mellemøstlige, græske, italienske osv. næsten er forgæves, for så bræges der fra alle sider om venlig  mad - lasagne, hotdogs, suppe med kød og melboller - og altså sheperds pie. Har faktisk aldrig smagt den selv, men googlede mig til at det var noget med kød og kartoffel. Og måske tomat. Og ost. Tomat og kartoffel forstår jeg ikke - og jeg tror ikke at englænderne, af alle mennesker, knalder parmesan i deres livretter. Så jeg fandt på noget selv. Det blev spist rub & stup - uanset  hvor shepherdisch det nu egentlig var. Opskriften rækker til fem med en salat eller andet tilbehør til.

500 gr. oksekød
2 store løg
1 fed hvidløg
3 kviste timian
2 dl rødvin
5 dl boullion

1 1/2 kg kartofler til kartoffelmos
100 gr. smør
salt, peber, revet muskat

Start med at skrælle kartoflerne og koge dem i vand uden salt. Dovne og/eller travle mennesker bruger bagekartofler eller bare ret store kartofler, ellers bliver man jo aldrig færdig med at skrælle. Mens kartoflerne koger, laver du kødet:

Steg løg, hvidløg og timian klart med lidt salt og peber. Tilsæt kødet, og skru op for varmen, så det bliver brunt. Når det er smuldret og brunt, tilsættes rødvinen. Det skal koge helt væk (det færdige resultat kommer ikke til at smage spor af vin). Tilsæt nu boullion og kog det hele under låg i 20 minutter. Efter 20 minutter så tag låget af, og lad noget af vædsken koge ind, så det ikke bliver så pjasket. Hæld kødet i et ovnfast fad af passende størrelse - det skal give et pænt lag (ikke tykt, men pænt) i bunden.

Mos kartoflerne til mos ned oven i smøret med en smule af kogevandet - måske 1 1/2. Jeg bruger sådan en overdimensioneret hvidløgspresser til at mose dem. Denne her kartoffelmos skal være ret fast, så ikke noget med at poste mælk eller kartoffelvand i og piske den med elpisker eller andre uskikke. Rør den godt i gennem og smag til med salt, peber og 1/2 revet muskatnød. Hvis du kan lide sprøjteposer, så fyld den i en sprøjtepose med stjernetyl, og sprøjt mosen over kødet. Du kan også bare brede mosen ud over kødet - jeg er ret sikker på at de sydengelske forehyrder ikke har fægtet rundt med sprøjteposer.

Sæt fadet i ovnen ved 180-200 grader varmluft i ca 1/2 time til kartoffelmosen har taget pænt farve.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar