torsdag den 22. januar 2015

Marmelade af blodappelsin med pomeransskræl


Jeg har absolut ikke noget shoppegen. Altså bortset fra når jeg står i en boghandel eller det gælder mad. Og så var det at jeg fik Camilla Plums bog om krydderier. Åh! dejlige opskrifter og krydderier. Så røg jeg ud og købte sukat og pomeransskal og syltet citronskal og loomi (limefrugter der er kogt i saltvand og soltørret) og så kiggede jeg på dem og anede ikke hvad jeg egentlig skulle bruge dem til (har i en uge prøvet at samle mod til at knuse en håndfuld af de der loomi og koge dem i 2 liter vand. Det skulle give en fin iste, siger hun. Men de ser SÅ mærkelige ud....). Nå, men nu er det sæson for blodappelsiner, og SÅ skal der lavet blodappelsinmarmelade. I år med pomeransskal i stedet for appelsinskal. Opskriften giver to små glas.

6 blodappelsiner
1 citron
350 gr. sukker
2 tomme vaniljestænger
2 stjerneanis
1 tsk. fennikelfrø
1/4 pomeransskal

Skær skallen af appelsinerne, så du får den hvide hinde med af. Skær dem nu i små filetter (dvs. skær frugtkødet fri af skillevæggene i appelsinen), og pres til sidst hver appelsin ned i gryden. Tilsæt saften af en citron, sukker, vaniljestænger, stjerneanis og fennikelfrø (hvis du hader at bide i hele krydderier kan du enten bruge en 'spiceball' - en slags tefilter til krydderier eller fiske dem op efterfølgende). Skær pomeransskallen i tynde strimler (hvis du ikke har pomerans kan du enten helt udelade, eller skrælle fine strimler af usprøjtet appelsinskræl - pas på, at du ikke får det hvide med). Kog marmeladen uden låg i ca. 30 minutter - test konsistensen ved at komme en teskefuld marmelade på en tallerken, lade den køle af i et minut og trække din finger igennem. Hvis det ikke flyder sammen, så er det færdigt. Hæld på små skoldede glas. Smager fan-tas-tisk på ristet brød...



Ingen kommentarer:

Send en kommentar