søndag den 25. januar 2015

Panna cotta med passionsfrugtsirup


Panna cotta lyder SÅ meget mere eksotisk end 'kogt fløde', ikke? Anyways - kogt fløde er hvad det er. Ikke kogt mælk, kogt skummetmælk eller kogt kaffefløde. Den skal laves med ren piskefløde - til gengæld er den ret drøj, så at sige. Det er ikke en dessert man spiser store mængder af, men den er så nem at lave, at det næsten burde være ulovligt. Man kan variere den i det uendelige ved enten at tilsætte fløden smag, eller servere en anden sirup til (min foretrukne er kaffesirup. Men der er tidspunkter i mit liv, hvor jeg IKKE gambler med min nattesøvn. Og jeg havde ikke mere koffeinfri kaffe - så det blev passionsfrugtsirup).

Opskriften er til to personer!

Panna cotta:
1/4 liter piskefløde
1 stang vanilje
1/2 dl sukker
2 blade husblas

Passionsfrugtsirup:
2 passionsfrugter
1 dl multifrugtjuice
1/2 dl sukker

Panna cotta: Læg husblas i blød i 10 minutter. Kog imens piskefløden op med sukker og vaniljestangen - skrab kornene ud i 1 spsk. sukker og skil dem ad med bagsiden af kniven. Smelt husblas i fløden, og hæld fløden i små forme eller glas. Stil koldt til de skal spises - mine fik ca. 6 timer på køl.

Passionsfrugtsirup: Skrab kernerne ud af passionsfrugten, og kog det op med juice og sukker indtil det tykner og bliver til en sirup - det tager måske 5-10 minutter, alt efter hvor stor din gryde er. Køl af, og server på eller til panna cottaen.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar